piątek, 15 kwietnia 2011

Jak napisać dobrą notatkę prasową?

Autorem artykułu jest Notka  Prasowa



Notatka prasowa to krótki tekst  dziennikarski o charakterze  informacyjnym. Jego zadaniem jest  powiadomienie odbiorców o jakimś  wydarzeniu, usłudze, produkcie,  ewentualnie podanie dodatkowych  informacji dotyczących tematu.

Za pomocą  artykułów opublikowanych na  bazie notatki możemy budować  naszą markę w  mediach. Ale aby ktokolwiek  chciał ją opublikować,  notatka powinna być  obiektywna, zwięzła,  konkretna, przejrzysta, a  przede wszystkim –  ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów). W przypadku portalu Notka Prasowa można też podać  numer kontaktowy czy adres osoby zajmującej się konkretnym  zagadnieniem od strony public relations.

Najważniejsze, aby zacząć tekst (a więc lid)  od informacji najistotniejszych. Stosuje się w tym celu zasadę pięciu  pytań: who?, was?, where?, when?, why? – kto?, co?, gdzie?, kiedy?,  dlaczego? W kolejnych akapitach podaje się fakty mniej ważne, dodatkowe.

Intrygujący tytuł to połowa sukcesu. Tu można  pozwolić sobie na trochę swobody i zabawę językiem., np. stworzyć  tytuł-cytat, tytuł-kalambur, tytuł-pytanie, tytuł-wykrzyknienie itp.

Bardzo ważna jest u autora notatki prasowej umiejętność oddzielania informacji od reklamy.

Tekst dziennikarski musi być obiektywny, a zatem:

pod względem gramatycznym - pisany w trzeciej  osobie, a nie w perspektywie autorskiej, pierwszoosobowej (nie wolno  więc używać słów typu: „ja”, „moim zdaniem”, „jak sądzimy” itp.),

pod względem stylistycznym – należy unikać  wszelkich określeń wartościujących i opinii, eliminować zbędne  przymiotniki i przysłówki (np. „wspaniały”, „godny pożałowania”,  „super”).

Ponadto zaleca się zwięzłość i operowanie  konkretami. Krótka notatka jest często dla dziennikarza atrakcyjniejsza.  Jej przeczytanie i ocenienie, czy zawartość nadaje się do umieszczenia w  mediach nie zabiera mu zbyt wiele cennego czasu. Trafne okazuje się  tutaj zdanie, iż „dziennikarze nie są zainteresowani pomaganiem ci w  zdobywaniu pieniędzy”.

Warto też pamiętać, że krótkie zdania i  akapity łatwiej przyciągną odbiorcę niż wielokrotnie złożone konstrukcje  składniowe. Należy tak dobierać słownictwo, by było ono zrozumiałe dla  przeciętnego czytelnika – w tym celu trzeba niekiedy zrezygnować z  terminologii fachowej na rzecz wytłumaczenia zagadnienia, wyjaśnienia  praktycznego zastosowania danego produktu, przedstawienia korzyści, jaką  osiągnie odbiorca po lekturze tekstu.

Należy mieć świadomość, że notatka ma być  ciekawa, ma zainteresować czytelnika (a wcześniej dziennikarza). Trzeba  zatem tak pisać, by informowanie nie ograniczało się do tworzenia  nudnych, sztampowych i przewidywalnych zdań.

Tekst powinien być poprawny pod względem  językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym. Przekazywanie mediom  artykułu, którego autorowi nie chciało się sięgnąć po słownik, świadczy  po prostu o niechlujstwie i lenistwie.

---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz